mod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_counter
mod_vvisit_counter jelenlegi látogatók:1

17 SZERDA

(az oldal 150-200% nagyításban szebb, jobban olvasható!)

 

FOLYTATÓDOTT a 2017 évi KÖZÚTI KÖZLEKEDÉSI KÖRNYEZETVÉDELMI AKCIÓ!

A HARMADIK NAPON IS A NAPI MÉRÉS HELYETT AZ ADDIG VÉGZETT ÖSSZES (3 napi) MÉRÉS EREDMÉNYÉT ÉRTÉKELJÜK, MINDÖSSZESEN JELLEGGEL!

A mérés szempontjából kimondottan kedvezőtlen időjárási körülmények között folytatódott a szeptember 18-én kezdődött a XXI. Közúti Közlekedési Környezetvédelmi Akció, amikor gyakran csak a munkatársak leleményessége tette lehetővé az esőben való mérést. Mind a négy városban (Budapest, Debrecen, Győr, Szeged) folytatódtak a mérések. Minden gépkocsi megkezdte a munkát, dolgozott. A városonként mért gépkocsi arányok keddhez képest nem változtak (1/5-d, 1/5-d, 1/3-d, 1/3-d).

Az első három nap összesen 900 db gépkocsit ellenőriztek a kollégák, az ábrán látható városonkénti eloszlásban. (Az emelkedő minta szám miatt a statisztikai következtetések egyre megbízhatóbbak!)

 

A gépkocsik 2017. évi, 3. napi üzemmód szerinti eloszlásását mutatja a következő ábra. Látható, hogy továbbra is a korábbi évekhez hasonló dízel dominancia van, amely megfelel az állomány fejlődésének, és részben megfelel a dinamikus állományi eloszlási megfigyeléseknek is (miközben tapasztaljuk, hogy ma már az autópiacon a benzinmotoros gépkocsik utáni érdeklődés nagyobb a dízelnél). Az utakon, sőt egyelőre az évi értékesítésben is több dízelmotoros autó van, mint bezinmotoros. (Bizonyára nem növeli a dízelmotoros gépkocsik közkedveltségét a benzinhez viszonyítva kevésbbé kedvező gázolaj ár, és a korszerű benzinmotoros gépkocsik egyre csökkenő, dízelhez hasonló fogyasztása, jó nyomatéka, sőt a VW skandallum sem. Bár kár ezt csak a VW-hoz kötni, és csak a gyárakat hibáztatni!)

 

 

A városonkénti üzemmód eloszlást (benzin-dízel-gáz) vizsgálva (balra), látható, hogy amíg Budapesten nagyon erős a dízel részarány, addig Győrben és Szegeden fordított a helyzet és  Szegeden a semleges felé mozdult. Nagyon valószínű, hogy az eltérés nem az eltérő terüketi gépjármű állomány, inkább valamiféle szisztematikus (nem véletlenszerű)  mintavétel nem várt, de valószínűleg logikus következménye.

 

 

Reális értéket mutat a mért gékocsik átlagos környezetvédelmi osztály besorolása. (A környezetvédelmi osztály a gépkocsi környezetszennyezési tulajdonságai szerint felállított minősítési rendszer. Első közelítésben a nagyobb szám kedvezőbb, kisebb szennyezésű gépkocsikat jelöl.) Az ábra függőleges tengelyén a teljes mintához viszonyított részarány (%) látható.

A 2017-es átlag 7,67, a 2016-os 7,44, a 2015-ös 7,71, a 2014-es átlag 6,70, a 2013-as 6,59-el, azaz viszonylag  javuló, korszerűsödő minta adatai olvashatók le az ábráról.

 

A bal oldali ábra a három üzemmód (benzin-dízel-gáz) külön-külön értékelt átlagos "megfelelt" szintjét mutatja. (A függőleges tengelyen az átlagos megfelelési szint (%) látható). Ebből kitűnik, hogy a mintában kisebb darabszámban jelenlévő benzinmotoros gépkocsik átlagos, relatív állapota továbbra is rosszabb (!), mint a dízeleké. A dízel-motoros autók közel 90%-os megfelelési aránya, első közelítésben nem rossz. Ugyanakkor ennél érdemben kisebb, a korábbi évekkel azonos a benzinmotoros gépkocsik 85%-os szintje, és persze csalóka a gázüzem 100 %-os szintje is (4 db ilyen gépkocsi volt).

 

 

Érdekes a városonként értékelt átlagos megfelelési szintek helyzete.  (A függőleges tengelyen itt is az átlagos megfelelés szintje (%) látható.) Győrben "rosszabbak" az autók, míg Debrecenben jobbak és Budapesten-Szegeden a legjobbak. Az utóbbi városokban alig van rossz gépkocsi (!). Ez a helyzet Szeged tekintetében évek óta ilyen, Budapesten merőben új.  Nagyon valószínűnek tűnik, hogy az eltérés nem valós helyzetet, hanem egyéb, részletesebben vizsgálandó (de évek óta nem vizsgált, pl. mintavételi) különbséget tükröz. Egyéb mérések alapján messze Győr tűnik reálisnak.

   

És végül az első három nap végeredménye, idősorosan, az elmúlt évek (összes, átlagos) eredményének tükrében. A sok éves trendhez képest tovább csökkent a  benzinmotoros gépkocsik átlagos megfelelési szintje, de romlott a dízel is. (A függőleges tengelyen itt is az átlagos megfelelési szintek (%) láthatók.)

 

A trendvonalakat is tartalmazó másik feldolgozás a tegnap mondottakat erősíti meg.

 

Ma is kaptunk jó képet a Csongrád megyei Közlekedési Felügyelet munkatársaitól, és kollégánktól, Telekesi Tibor úrtól, és Polay Péter úrtól. Köszönjük!

 

 

 

 

 

 

 


 


 

 

Köszönjük a tanúságos képeket!

Jó lenne környezetvédelmi témájú képeket is látni!