mod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_counter
mod_vvisit_counter jelenlegi látogatók:1

17 PÉNTEK

(az oldal 150-200% nagyításban szebb, jobban olvasható!)

 

BEFEJEZŐDÖTT A 2017 évi KÖZÚTI KÖZLEKEDÉSI KÖRNYEZETVÉDELMI AKCIÓ!

AZ ALÁBBIAKBAN AZ ÖT NAPON VÉGZETT MÉRÉSEK ELŐZETES, TÁJÉKOZTATÓ JELLEGŰ ÖSSZEFOGLALÓ ÉRTÉKELÉSE LÁTHATÓ. KÉSŐBBIEKBEN SOR KERÜL A RÉSZLETES, MŰSZAKI-TUDOMÁNYOS IGÉNYŰ ÉRTÉKELÉSRE IS.

Egy hetes munka után befejeződött a szeptember 18-án, a MOBILÍTÁS HÉT-el párhuzamosan kezdődött a XXI. Közúti Közlekedési Környezetvédelmi Akció.  A négy városban (Budapest, Debrecen, Győr, Szeged), ma talán kicsit jobb-, de egész héten rossz időben folytatódtak, fejeződtek be a mérések. Ma is minden mérő gépkocsi dolgozott. A mért autók számát illetően, ismét Debrecen "győzött", a három debreceni autó azonos a budapesti hárommal, csak a városi gépkocsi állomány nem azonos! Szegeden és Győrben ehhez képest megfelelő, kisebb gépkocsi állomány állt ki mérni. Végül is a "vidék" relatíve jobban teljesített!

Az öt napon összesen 1465 db gépkocsit ellenőriztek a kollégák, az ábrán látható városonkénti eloszlásban. (Az emelkedő minta szám miatt a statisztikai következtetések, a mindösszesen már elfogadható szintet érnek el!).

  

Az Akció során mért gépkocsik üzemmód (benzin-dízel-gáz) szerinti eloszlásását mutatja a jobb oldali ábra. Látható, hogy az 1465 db-os mintában, már tradicionálisan jelentős dízel dominencia van, amely alapvetően nem tér el a korábbi dinamikus állományi eloszlás megfigyelésektől, és hasonló az előző évi megfigyelésekhez is, talán kicsit csökkent. Az utakon, sőt az évi értékesítésekben is több dízel-, mint bezinmotoros autó van. (Ennek oka a nyilvánvaló üzemeltetési költség előny, amely azonban a jövőt illetően csökkenni, illetve megszűnni látszik. Igaz ez persze a benzin-dízel közötti motorikus különbségre is!!) Első közelítésben megállapítható, hogy a mintában közel kétszer annyi a dízelek részaránya (1/3 helyett 2/3), mint az állományban, illetve a mintában érdemben alacsonyabb (1/2) a benzinek részaránya, mint a teljes gépjármű állományban (2/3).

  

 

 

A városonkénti üzemmód eloszlást (benzin-dízel-gáz) vizsgálva (balra), látható, hogy amíg Budapesten, a mért gépkocsik nagyobb része, csak nem szinte mind dízel, addig Debrecenben inkább a benzinesek dominálnak, míg Győrben és Szegeden majdnem egyforma a részarány. (Nagyon valószínű, hogy az eltérés nem csak a városonként eltérő állomány, inkább valamiféle nem tervezett szisztematikus, később részletesebben elemzendő mintavételi hiba, (pl. rossz gázelemző) következménye is.

 

A mért gépkocsik átlagos környezetvédelmi osztály (rövidítve: kvo) besorolása az állomány, amúgy nagyon lassú korszerűsödésével együtt, évről évre javul, idén kicsit jobban emelkedik. (A környezetvédelmi osztály a gépkocsi környezetszennyezési tulajdonságai szerint felállított minősítési rendszer. Első közelítésben a nagyobb szám kedvezőbb, kisebb szennyezésű gépkocsikat jelöl.) Az ábra függőleges tengelyén adott kvo teljes mintához viszonyított részaránya (%) olvasható le.

A 2017-es átlag 7,67, a 2016-os 7,46, a 2015-ös átlag 7,83, a 2014-as átlag 6,73-al, a 2013-as 6,7-el, a 2012-es 6,29-el, és a 2009-es 5,94-el szemben, azaz évről évre jobb, korszerűbb minta adatai olvashatók ki az ábrákból, ugyanakkor az is megállapítható, hogy a korszerűsödést a használt import jelentősen lassítja.


A bal oldali ábra a már említett három üzemmód (benzin-dízel-gáz) külön-külön értékelt átlagos "megfelelt" szintjét mutatja. (A függőleges tengelyen az átlagos megfelelési szint (hány % felel meg) látható). Ebből kitűnik, hogy a 20176-es mintában nagyobb darabszámban jelenlévő dízelmotoros gépkocsik átlagos, relatív állapota jobb (92%), mint a benzineseké (82%). A dízel-motoros autók közel 93%-os megfelelési aránya az elmult éveknél jobb. Ugyanakkor kicsit romlott, 82%, az elmúlt két évhez képest is romlott a benzinmotoros gépkocsik megfelelési szintje, miközben reális a (2db) gázüzem eredménye.

  

 

Érdekes a városonként értékelt átlagos megfelelési szintek eredménye.  (A függőleges tengelyen itt is az átlagos megfelelés szintje (%) látható.) Győrben és Debrecenben "rosszabbak" az autók az átlagnál, Szegeden és Budapesten érdemben jobbak. Az utóbbi két városban kevés a rossz gépkocsi (!). Nagyon valószínű, hogy az eltérés nem valós helyzetet, hanem egyéb, évek óta részletesebb vizsgálatra javasolt (szisztematikus hibát) különbséget tükröz. Korábbi intézeti mérések szerint a győri eredmény felelhet meg a valóságnak (ahol egyébként 3 napig működött közre intézeti munkatárs).

 

 

 

  

Az előbbi helyezetet városonkénti, és üzemmódonkénti bontásban a következő, bal oldali ábra mutatja. Ez talán áttekinthetőbben szemlélteti a korábban leírtakat.

 

 

 

Az utolsó napon értékeltük az eredményeket, a megfelelési szinteket (%) a környezetvédelmi osztály (kvo) függvényében is, amelyet a jobb oldali ábra mutat. Ebből kitűnik, hogy gépkocsik környezevédelmi állapota alapvetően NEM a környezetvédelmi adottságoktól (konstrukciótól) függ, hiszen a legkorszerűtlenebb autók sem feltétlen rosszak (dízel kivétel), míg a viszonylag korszerűek (katalizátoros benzines) között is vannak (egyre nagyobb számban) rosszak, de a korszerűek azért ismét jobbak (nyilván azért is mert újak).

 
És végül az öt nap végeredménye, idősorosan, az elmúlt évek (összes, átlagos) eredményének tükrében. Már nem meglepetés, hogy továbbra is romlanak a  benzinmotoros gépkocsik, kicsit meglepetés a dízelek enyhe javulása. Sajnos megerősödni látszik a közúti gépjárműállomány környezetvédelmi állapotának, főként benzinesek tekintetében történt, tartós romlása. A helyzet újszerű, magyarázata részletesebb, alapos vizsgálatot igényel. (A függőleges tengelyen itt is az átlagos megfelelési szintek (%) láthatók.) Erre ad majd lehetőséget az NFM által kezdeményezett munka a környezetvédelmi felülvizsgálat korszerűsítésére.

 

Érdemes megtekinteni a helyzetet a héten már alkalmazott más diagram formában is:

 


Sajnos ma nem kaptunk képeket a Kollégáktól (elnézést, de a sietés, a rohanás látszott az anyagokban).


És ezzel a 2017 évi, XXI Akció végetért. Köszönjük a munkát a KF (KH) munkatársainak, a Környezetvédeklmi radart működtető munkatársaknak, és a KTI dolgozóinak és legfőképp az autósoknak a türelmet. Külön köszönet a Rendőrség segítő dolgozóinak. Az adatokból részletes értékelés készül, sőt a "többlet"-ként készített OBD mérések már egy új, egyszerűbb (reméljük: nagyszerűbb) jövőt alapoznak meg.

Találkozunk jövőre, 2018-ban, reméljük jobb időben és jobb eredménnyel!