mod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_counter
mod_vvisit_counter jelenlegi látogatók:1

17 KEDD

 (az oldal, az ábrák 150-200% nagyításban szebbek, jobban olvashatók!)

FOLYTATÓDOTT a 2017 évi KÖZÚTI KÖZLEKEDÉSI KÖRNYEZETVÉDELMI AKCIÓ!

A MÁSODIK NAPTÓL AZ EGY NAPI MÉRÉS HELYETT AZ ADDIG VÉGZETT ÖSSZES MÉRÉS (azaz alább két nap) EREDMÉNYÉT ÉRTÉKELJÜK, addig ÖSSZESEN JELLEGGEL!

 

Folytatódott a szeptember 18-án kezdődött a XXI. Közúti Közlekedési Környezetvédelmi Akció. A négy városban (Budapest, Debrecen, Győr, Szeged), a tegnapinál lényegesen "mostohább", eléggé reménytelen időjárási viszonyok mellett folytatódtak a mérések. Az első két nap összesen 596 db gépkocsit ellenőriztek a kollégák, az ábrán látható városonkénti eloszlásban. (A kis mintaszám miatt a statisztikai következtetések megbízhatósága még mindig alacsony!) Debrecen alacsony részarány megtévesztő, a fejlesztést szolgáló sok hasznos OBD mérés miatt.

Amúgy, tiszteletre méltó Debreceni KH aktivítása, ahol ugyanannyi gépkocsit mérnek, mint a 2.000.000 lakosú Budapesten..... Köszönjük, és gratulálunk (a kocsik a műszerek állapotához, a szorgalomhoz, stb....) És akkor az OBD olvasást nem is említettük...

A gépkocsik 2017. évi, üzemmód szerinti eloszlásását mutatja a következő ábra. Látható, hogy továbbra is a korábbi évekhez hasonló erős dízel dominancia van, amely megfelel az állomány fejlődésének, és részben megfelel a dinamikus állományi eloszlási megfigyeléseknek (miközben tapasztaljuk, hogy ma már az autópiacon a benzinmotoros gépkocsik utáni érdeklődés nagyobb a dízelnél). Az utakon, sőt egyelőre az évi értékesítésekben is több dízelmotoros autó van, mint bezinmotoros. (Bizonyára nem növeli a dízelmotoros gépkocsik közkedveltségét a benzinhez viszonyítva, a korábbinál kevésbbé kedvező gázolaj ár, és a korszerű benzinmotoros gépkocsik egyre csökkenő, dízelhez hasonló fogyasztása, jó nyomatéka, sőt a VW skandallum sem. Bár, attól tartok kár ezt csak a VW-hoz kötni, és csak a gyárakat hibáztatni!)

   


 

A városonkénti üzemmód eloszlást (benzin-dízel) vizsgálva (balra), látható, hogy Budapesten továbbra is jelentőse a dízel dominencia, Szegeden kisebb, de van, amíg Debrecenben és Győrben a benzin motorosok vannak többségben. Valószínű, hogy az eltérés nem az eltérő gépjármű állomány, inkább (már bátortalanul írom) valamiféle szisztematikus mintavételi "hiba" következménye.

 

 


Tegnap óta érdemben nem változott a mért gépkocsik átlagos környezetvédelmi osztály-besorolása. (A környezetvédelmi osztály a gépkocsi környezetszennyezési tulajdonságai szerint felállított minősítési rendszer. Első közelítésben a nagyobb szám kedvezőbb, kisebb szennyezésű gépkocsikat jelöl.) Közel azaz azonos, kicsit jobb "korszerűségű" járműveket mértek a kollégák. Az ábra függőleges tengelyén a teljes mintához viszonyított részarány (%) látható. A vízszintes tengely a kvo osztályokat tartalmazza.

   

 

 

A bal oldali ábra három üzemmód (benzin-dízel-gáz) külön-külön értékelt átlagos "megfelelt" szintjét mutatja. (A függőleges tengelyen az átlagos megfelelési szint (%) látható). Ebből kitűnik, hogy a mintában nagyobb darabszámban jelenlévő dízelmotoros gépkocsik átlagos, relatív állapota kicsit jobb (!), mint a benzineseké. A dízel-motoros autók 90%-os megfelelési aránya talán éppen megfelelő. Ugyanakkor a korábbi évekhez képest gyengébb  a benzinmotoros gépkocsik, 87-88 %-os szintje, és persze csodálatos a gázüzem gépkocsik (2 db!) 100%-os megfelelése.

  

 

Érdekes a városonként értékelt átlagos megfelelési szintek eredménye.  (A függőleges tengelyen itt is az átlagos megfelelés szint (%) látható.) Debrecenben és Győrben rosszabbak az autók, míg Budapesten és Szegeden jobbak (tavaly is ez volt az eredmény). Ez hasonló az elmúlt évekhez. (Itt jegyezzük meg, hogy idén néhány mérési helyszínen KTI-s kolléga is segíti a méréseket, aki személyesen győződöt meg a viszonylag rossz körülmények -műszer, nyomtató, időjárás stb ellenére korrekt mérésekről, amelyet ezúton is köszönünk!)

   
És végül az első két nap összefoglalt eredménye, idősorosan, az elmúlt évek (összes, átlagos) eredményének tükrében. Sajnos továbbra is a "romlott", alacsonyabb szint látható benzin kategóriában, és a dízel sem javul. A több éves romlás mértéke a benzinmotoros gépkocsiknál nagyobb, míg a dízelmotorosoknál kisebb (változatlan). (A függőleges tengelyen itt is az átlagos megfelelési szintek (%) láthatók.)
Minden esetre a benzineseknél valamiféle tartós romlás körvonalazódik, amely előzetesen a környezetvédelmi technológiák (beállítás, ellenőrzés, katalizátor öregedés, stb) hiányosságaira hívja fel a figyelmet. Ezzel szemben örvendetes a dízelek "vissza" javulása (?).

 

A hétfőn már bemutaott új, talán áttekinthetőbb ábrázolás szerint az előbbi eredmények:

Ezen látható trend görbék (szaggatott) erősen "visszahajolnak", azaz a gépkocsik átlagos környezetvédelmi állapotában az utóbbi években egyértelmű romlás körvonalazódik.

 



Ma is kaptunk néhány jó képet Győrből Telekesi Tibor munkatársunktól, és Szegedről. Köszönet a segítségért.