mod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_counter
mod_vvisit_counter jelenlegi látogatók:1

17 HÉTFŐ

 (az ábrák 150-200% nagyításban szebbek, jobbanan olvashatók!)

 

MEGKEZDŐDÖTT a 2017 évi KÖZÚTI KÖZLEKEDÉSI KÖRNYEZETVÉDELMI AKCIÓ!

Első, közelítő értékelés, a következtetések gyenge kapcsolattal általánosíthatók!

  

A mai napon, szeptember 18-án, zötyögve, zakatolva indult a huszon éves technika élesztése, és kezdődött meg a XXI. Közúti Közlekedési Környezetvédelmi Akció. A négy városban (Budapest, Debrecen, Győr, Szeged) egyelőre száraz-, őszi időben, kezdődtek meg a mérések. A kisebb "zöccenők" az eredményre, a web értékelésre (xlsm nem kezelhető....) is hatottak, csak késő este érkeztek adatok, így a kiértékelés is 19.-re csúszott. Ekkorra állt helyre a rendszer (ha az időjárástól eltekintünk). Az első nap összesen 290 db gépkocsit ellenőriztek a kollégák, az ábrán látható városonkénti eloszlásban. A kis mintaszám miatt a következő statisztikai következtetések megbízhatósága még alacsony!)

  

 

A gépkocsik 2017. évi, üzemmód szerinti eloszlásását mutatja a következő ábra. Látható, hogy a korábbi évekhez hasonló dízel dominancia van, amely megfelel az állomány fejlődésének, és részben megfelel a dinamikus állományi eloszlási megfigyeléseknek (miközben tapasztaljuk, hogy ma már az autópiacon a benzinmotoros gépkocsik utáni érdeklődés azonos a dízellel). Az utakon, sőt egyelőre az évi értékesítésekben is több dízelmotoros autó van, mint bezinmotoros. (Bizonyára nem növeli a dízelmotoros gépkocsik közkedveltségét a benzinhez viszonyítva kevésbbé kedvező gázolaj ár, és a korszerű benzinmotoros gépkocsik egyre csökkenő, dízelhez hasonló fogyasztása, jó nyomatéka, sőt a VW skandallum sem. Nos, nem csökkentette.) Bár kár ezt csak a VW-hoz kötni, és csak a gyárakat hibáztatni!)

  

 

 

A városonkénti üzemmód eloszlást (benzin-dízel) vizsgálva látható, hogy amíg Budapesten és Szegeden érdemben nagyobb a dízel részarány (kistehergépkocsik, és egyszerűbb adminisztráció?), addig Győrben és Debrecenben több a bernzinüze,mű. Nagyon valószínű, hogy a különbség nem az eltérő állomány, inkabb valamiféle szisztematikus mintavétel (esetleg technológiai korlát) következménye.

 

 

 

 Tanulságos a mért gépkocsik környezetvédelmi osztály-besorolásának eloszlása. (A környezetvédelmi osztály a gépkocsi környezetszennyezési tulajdonságai szerint felállított minősítési rendszer. Első közelítésben a nagyobb szám kedvezőbb, kisebb szennyezésű gépkocsikat jelöl.)

A 2017-es, első napi 7,54-es átlag a korábbi 7,91-hez (7,57-hez) képest valamiféle stagnálást jelez. A 2014-es 6,51, a 2013-as 6,72 és a  2010-es 5,64-hez képest ugyan érdemi a javulás, a korábbiaknál korszerűbb (kivéve 2013) minta adatai olvashatók az ábrából.

 

 

 

 

Az ábra a két üzemmód (benzin-dízel) külön-külön értékelt átlagos "megfelelt" szintet mutatja. Ebből kitűnik, hogy a mintában nagyobb darabszámban jelenlévő dízelmotoros gépkocsik átlagos, relatív állapota jobb, mint a benzineseké. Az átlagos 90%-os megfelelőségi szint jobb a 2016-os átlagnál. (A gáz üzem 1 db MEGFELELT gépkocsit jelent .)

 

 

 

 

Érdekes a városonként értékelt átlagos megfelelési szint eredménye.  Kitűnik, hogy az első nap, 2014-el, és 2015-el azonosan Győrben a legrosszabbak az autók, ezt követi Szeged, Debrecen, majd Budapest. A legrosszabb jelző egyébként nagy valószínűséggel a Kollégák legjobb munkáját jelzi. Három éve jelen lévő munkatársunk szerint a Győri KH minden szempontból korrekten, példaszerűen dolgozik. Ismételt külön köszönet érte.

A "szegedi csoda" (hívjuk így, hogy évek óta itt a "legjobban az autók) pedig most megszűnt, Budapesti csoda van.

  

És végül az első napi végeredmény, idősorosan, a már megszokott szerkezetben, az elmúlt évek (összes, átlagos) eredményének tükrében. A  benzinmotoros gépkocsiknál, a korábbi években változatlan helyzet, a díze (az első nap!) rosszabb.

  

 Az évek múlásával nagyon megszaporodtak a hasábok a diagrammon, így - egyéb szempontból is - célszerű más formára áttérni, amelyet a következő ábra mutat.

 Az ábrára az előző hasábokat pontnak vittük fel, és kötöttük össze folytonos vonallal. Itt azonban még két (szaggatott) görbe is látható, amely az eredmények tendenciáját mutatja. Jól látható, hogy a 90-es évek végén határozottan rossz volt helyzet. Ezt egyértelmű javulás követi 2012-12, majd ismét romlani kezdenek az eredmények, amely tendenciózusnak tűnik. Ez valamiféle egyértelmű, hiányosságra, problémára utaló jelzés.

 Köszönjük az OBD-s méréseket. Biztos érdemben segítik a mérési módszer fejlesztő munkát.

Már az első nap jó képeket kaptunk a Szegedi Közlekedési Felügyelettől, Pólay Péter úrtól (radar - Budapest) és munkatársunktól (Telekesi Tibor úrtól, Győrből), köszönet érte:

Szeged:


Győr: