mod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_counter
mod_vvisit_counter jelenlegi látogatók:1

17 CSÜTÖRTÖK

(az oldal 150-200% nagyításban szebb, jobban olvasható!)

 

FOLYTATÓDIK a 2017 évi KÖZÚTI KÖZLEKEDÉSI KÖRNYEZETVÉDELMI AKCIÓ!

Az időjárás az egész országban kedvezőtlen, rossz, nehéz -néha lehetetlen- mérni.


A MÁSODIK NAPTÓL AZ EGY NAPI MÉRÉS HELYETT AZ ADDIG VÉGZETT ÖSSZES MÉRÉS EREDMÉNYÉT ÉRTÉKELJÜK, MINDÖSSZESEN JELLEGGEL! MA AZ ELSŐ NÉGY NAP ÖSSZEFOGLALÓ EREDMÉNYE OLVASHATÓ! AZ ÉRTÉKELÉS AZ ADATSZOLGÁLTATÁS KÉSÉSE MIATT KÉSIK.

 

Folytatódott a szeptember 18-án kezdődött a XXI. Közúti Közlekedési Környezetvédelmi Akció. A négy városban (Budapest, Debrecen, Győr, Szeged), ma is rossz időben folytak a mérések, így a szokásos mennyiséget nem sikerült produkálni. A mért autók számát illetően tartósan Budapest és Debrecen "vezet" (lehet, hogy relatíve, állományhoz viszonyított minta szempontból nem  igaz), de tiszteletreméltó helyen van Szeged és Győr is. A részletes értékelésben megvizsgáljuk mit jelent ez lakosság, illetve a városban birtokolt gépkocsi arányban.

Az első négy nap összesen 1168 db gépkocsit ellenőriztek a kollégák, az ábrán látható városonkénti eloszlásban. (Az emelkedő minta szám miatt a  statisztikai következtetések egyre megbízhatóbbak!)

 

 

 

 

A mért gépkocsik üzemmód szerinti eloszlásását mutatja a jobb oldali ábra. Látható, hogy tartós a dízel dominencia, amely nem tér el (kicsit gyengébb) a korábbi dinamikus állományi eloszlás megfigyelésektől, és azonos az eddigimegfigyelésekkel is. Bár az állományban még nem, de az utakon, sőt az évi értékesítésekben is több dízel-, mint bezinmotoros autó van. (2014 első félévében zárult le egy a dinamikus, közlekedő járműállomány összetételének feltárását célzó kutatás, amely messzemenően igazolta az előbbieket.) A vizsgált autók közel 2/3-a dízelmotoros.

 

 

 

 

 

 

A városonkénti üzemmód eloszlást (benzin-dízel) vizsgálva (balra), látható, hogy amíg Budapesten nagy a dízel dominencia (nem jó a gázelemző?), Debrecenben és Győrben  fordított a helyzet, és Szegeden gyakorlatilag majdnem semleges.(Nagyon valószínű, hogy az eltérés kevésbé az eltérő városi állomány, inkább valamiféle nem tervezett szisztematikus mintavétel következménye.)

 

 

Kezd reális (egyéb megfigyelésekkel azonos) értékre állni a mért gépkocsik átlagos környezetvédelmi osztály (rövidítve: kvo) besorolása. (A környezetvédelmi osztály a gépkocsi környezetszennyezési tulajdonságai szerint felállított minősítési rendszer. Első közelítésben a nagyobb szám kedvezőbb, kisebb szennyezésű gépkocsikat jelöl.) Az ábra függőleges tengelyén a teljes mintához viszonyított részarány (%) látható.

A 2017-es eddigi átlag 7,66, a 2016-os  átlag 7,41 a 2015-ös 7,91, a 2014-as átlag 6,73, amely jobb például a 2009-es 5,94-nél, azaz (a roncs import ellenére) javul, a korábbiaknál korszerűbb minta adatai olvashatók ki az ábrából.

  

 

A bal oldali ábra a három üzemmód (benzin-dízel-gáz) külön-külön értékelt átlagos "megfelelt" szintjét mutatja. (A függőleges tengelyen az átlagos megfelelési szint (%) látható). Ebből kitűnik, hogy a mintában nagyobb darabszámban jelenlévő dízelmotoros gépkocsik átlagos, relatív állapota idén is jobb, mint a benzineseké (azaz a korábbi hosszú évekkel ellentétes). A dízel-motoros autók közel 91%-os megfelelési aránya nem kiemelkedő, ugyanakkor az átlagosnál rosszabb a benzinmotoros gépkocsik 82,5%-os szintje, miközben érdekesen alakul a gázüzem szintje (mindössze 5 db ilyen gépkocsi volt).

 

 

 

Érdekes a városonként értékelt átlagos megfelelési szintek eredménye.  (A függőleges tengelyen itt is az átlagos megfelelés szintje (%) látható.) Látszólag Győrben és Debrecenben a legkedvezőtlenebbek az autók, míg Budapesten és Szegeden jobbak. Szegeden és Budapesten alig van rossz gépkocsi (!). Nagyon valószínű, hogy az eltérés nem valós helyzetet, hanem egyéb, (amúgy évek óta) részletesebben vizsgálandó (szisztematikus hibát feltételező) különbséget tükröz).

  

És végül az első négy nap összefoglaló eredménye, idősorosan, az elmúlt évek (összes, átlagos) eredményének tükrében. Két három év távlatában egyértelmű romlás tapasztalható a benzinmotoros gépkocsiknál, és a dízelmotorosknál sem kedvezőbb a helyzet. (A függőleges tengelyen itt is az átlagos megfelelési szintek (%) láthatók.)


 

 Más diagram tipuson ábrázolva az előzőek a következő kép adódik:

 Ebből jól látható, hogy a helyzet mindkét üzemmód szempontjából kb. 5-10% romlást igazol!

"Vizuális" partnernek csak a szegedi  Kollégák maradtak, Tőlük kaptunk a rossz időjárásban, híd alatt is, nehezen dolgozó, helyátálló munkatársainkról képeket. Köszönjük.