mod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_counter
mod_vvisit_counter jelenlegi látogatók:1

14 PÉNTEK

(az oldal 150-200% nagyításban szebb, jobban olvasható!)

 

BEFEJEZŐDÖTT A 2014 évi KÖZÚTI KÖZLEKEDÉSI KÖRNYEZETVÉDELMI AKCIÓ!

AZ ALÁBBIAKBAN AZ ÖT NAPON VÉGZETT MÉRÉSEK ELŐZETES ÖSSZEFOGLALÓ ÉRTÉKELÉSE LÁTHATÓ. KÉSŐBBIEKBEN, NFM KÉRÉSÉRE SOR KERÜL A RÉSZLETES, MŰSZAKI-TUDOMÁNYOS IGÉNYŰ ÉRTÉKELÉSRE IS.

 

Egy hetes munka után befejeződött a szeptember 15-én, a MOBILÍTÁS HÉT-el párhuzamosan kezdődött a XVIII. Közúti Közlekedési Környezetvédelmi Akció. A négy városban (Budapest, Debrecen, Győr, Szeged), ma is jó időben, majdnem vénasszonyok nyara mellett folytatódtak, fejeződtek be a mérések. Ma is minden mérő gépkocsi dolgozott. A mért autók számát illetően, végül abszolút, Budapest "győzött", a vidéki városok kevesebb autót mértek, azonban a gépjárműállományhoz viszonyítva ez fordítva igaz. Vidék relatíve jobban teljesített!

Az öt napon összesen 1480 db gépkocsit ellenőriztek a kollégák, az ábrán látható városonkénti eloszlásban. (Az emelkedő minta szám miatt a statisztikai következtetések, mind összesen már elfogadható szintet érnek el!)

 

 

Az Akció során mért gépkocsik üzemmód (benzin-dízel-gáz) szerinti eloszlásását mutatja a jobb oldali ábra. Látható, hogy az 1480 db-os mintában kisebb dízel dominencia van, amely nem tér el a korábbi dinamikus állományi eloszlás megfigyelésektől, és hasonló az előző évi megfigyelésekkel is. Az utakon, sőt az évi értékesítésekben is több dízel-, mint bezinmotoros autó van. (Ennek oka a nyilvánvaló üzemeltetési költség előny, amely azonban a jövőt illetően csökkenni, illetve megszűnni látszik. Igaz ez persze a benzin-dízel közötti motorikus különbségre is!!) Első közelítésben megállapítható, hogy a mintában közel kétszer annyi a dízelek részaránya, mint az állományban, illetve a mintában érdemben alacsonyabb (1/2) a benzinek részaránya, mint az állományban (2/3).

 

 

 

 

 

A városonkénti üzemmód eloszlást (benzin-dízel-gáz) vizsgálva (balra), látható, hogy amíg Budapesten és Szegeden, a mért gépkocsik közel 3/4-e dízel, addig Győrben és Debrecenben éppen fordított a helyzet. (Nagyon valószínű, hogy az eltérés nem csak a városonként eltérő állomány, inkább valamiféle nem tervezett szisztematikus, később részletesebben elemzendő mintavétel következménye.)

 

 

 

 

A mért gépkocsik átlagos környezetvédelmi osztály (rövidítve: kvo) besorolása az állomány, amúgy nagyon lassú korszerűsödésével együtt, évről évre javul, idén kicsit emelkedik. (A környezetvédelmi osztály a gépkocsi környezetszennyezési tulajdonságai szerint felállított minősítési rendszer. Első közelítésben a nagyobb szám kedvezőbb, kisebb szennyezésű gépkocsikat jelöl.) Az ábra függőleges tengelyén adott kvo teljes mintához viszonyított részaránya (%) olvasható le.

A 2014-as átlag 6,73, a 2013-as 6,7, a 2012-es 6,29-el, és a 2009-es 5,94-el szemben, azaz érdemben jobb, korszerűbb minta adatai olvashatók ki az ábrákból.


 

A bal oldali ábra a már említett három üzemmód (benzin-dízel-gáz) külön-külön értékelt átlagos "megfelelt" szintjét mutatja. (A függőleges tengelyen az átlagos megfelelési szint (%) látható). Ebből kitűnik, hogy a 2014-es mintában nagyobb darabszámban jelenlévő dízelmotoros gépkocsik átlagos, relatív állapota nagyot kicsit jobb, mint a benzineseké, inkább egyformának nevezhető. A dízel-motoros autók közel 88%-os megfelelési aránya alacsonyabb a korábbi éveknél. Ugyanakkor jelentősebben, 87%-ra romlott a benzinmotoros gépkocsik megfelelési szintje, miközben a reaálításhoz közelít a gázüzem eredménye.

  

 

 

Érdekes a városonként értékelt átlagos megfelelési szintek eredménye.  (A függőleges tengelyen itt is az átlagos megfelelés szintje (%) látható.) Budapesten és Győrben "rosszabbak" az autók az átlagnál, míg Debrecenben és Szegeden jobbak. Az utóbbi két városban kevés a rossz gépkocsi (!). Nagyon valószínű, hogy az eltérés nem valós helyzetet, hanem egyéb, évek óta részletesebb vizsgálatra javasolt (szisztematikus hibát) különbséget tükröz.

 

 

 

 

 

 

 

Az előbbi helyezetet városonkénti, és üzemmódonkénti bontásban a következő, bal oldali ábra mutatja. Ez talán áttekinthetőbben szemlélteti a korábban leírtakat.

 

 

  

 

 

 

 

 

Az utolsó napon értékeltük az eredményeket, a megfelelési szinteket (%) a környezetvédelmi osztály (kvo) tükrében is, amelyet a jobb oldali ábra mutat. Ebből kitűnik, hogy gépkocsik környezevédelmi állapota alapvetően NEM a környezetvédelmi adottságoktól (konstrukciótól) függ, hiszen a legkorszerűtlenebb autók sem feltétlen rosszak (dízel kivétel), míg a viszonylag korszerűek (katalizátoros benzines) rosszabbak, és a korszerűek ismét jobbak (nyilván azért is mert újak).

 

   

 

És végül az öt nap végeredménye, idősorosan, az elmúlt évek (összes, átlagos) eredményének tükrében. Már nem meglepetés, hogy tovább romlottak a  benzinmotoros gépkocsik, és nagyobb mértékben romlottak a dízelmotorosok gépkocsik is. 2013-ban feltételeztük, hogy ez csak valamiféle "beállás" törvényszerű ingadozása, de ez az idei mérések alapján nem igaz, nem valós tendencia. Sajnos egyre egyértelműbb a közúti gépjárműállomány környezetvédelmi állapotának romlása. A helyzet újszerű, magyarázata részletesebb, alapos vizsgálatot igényel. (A függőleges tengelyen itt is az átlagos megfelelési szintek (%) láthatók.)

 

Búcsú képeket kaptunk Győrből, Telekesi Tibor munkatársunktól. Ismét köszönet érte:


 

A 2014 évi Akció is alapvetően sikeresnek értékelhető.  A mért gépkocsik száma kissé alacsonyabb a tervezettnél. Az első eredmények tovább vizsgálandó ellentmondást, kedvezőtlen változást mutatnak. Született néhány "érdekes" eredmény, amely részletesebb vizsgálatot is igényel. Például:

  • önmagában a túlzott dízel dominencia (miért sok a mintában a dízel);
  • a városonkénti indokolatlan minta szerkezet eltérések;
  • a városonkénti indokolatlan megfelelési szint eltérések;
  • indokolatlan átlagos állapot romlás;
  • tartósnak mutatkozó állapot romlás.

Köszönjük a lehetőséget az NFM-nek, az értékes munkát a támogató Kormányhivataloknak, a szakmai támogatást az NKH-nak, az aktív résztvevő KH munkatársainak (néha "hősies" munkájukért), a Közlekedésrendészet dolgozóinak. Az eredmények alapján remélünk később hasznos, környezetünket szolgáló következtetéseket eredményező részletes értékelést készíteni, illetve a szükséges fejlesztési-, javítási irányokat  meghatározni.

2014.09.19.

KTI Nonprofit kft,
Zöld Autó Központ