mod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_counter
mod_vvisit_counter jelenlegi látogatók:1

10 PÉNTEK

 

BEFEJEZŐDÖTT A XIV. Közúti Közlekedési Környezetvédelmi AKCIÓ!

(az ábrák 150-200 % nagyításban igazán szépek)

AZ ÉRTÉKELÉS "MINDÖSSZESEN" (az öt napra) VONATKOZIK. 

Pénteken folytatódott, és egyben be is fejeződött XIV. Közúti Közlekedési Környezetvédelmi Akció. A négy városban (Budapest, Debrecen, Győr, Szeged), már kijelenthető, az egész héten ragyogó napsütésben történtek a mérések. Az ötödik napon összesen 277 db gépkocsit, azaz mind összesen 1615 db gépkocsit ellenőriztek az NKH és KTI munkatársai, a balra látható városonkénti eloszlásban. A legtöbb gépkocsit Budapesten, a legkevesebbet Debrecenben és Győrben mérték (és tulajdonképpen gépjármű állományhoz viszonyított arányait tekintve Budapest nem is áll annyira élen).

 

 

  

A gépkocsik üzemmód (benzin/dízel) szerinti eloszlásását mutatja a jobb oldali ábra. Látható, hogy az Akció során mért mintában erős dízel dominencia van, több mint kétszer annyi dízelmotoros, mint bemzinmotoros gépkocsi van a mért járművek között. Ez részben megfelel a dinamikus állományi eloszlás megfigyeléseknek. Az utakon valóban több dízelmotoros autó látható, mint bezinmotoros, de az arány első közelítésben tűlzónak tűnik.

 

 

 

 

 

Az üzemmód eloszlást városonként vizsgálva, látható, hogy továbbra is Budapest "bolondítja" az adatokat, hiszen az itt mért gépkocsik 90 %-a dízelmotoros. Szeged folytatta a felzárkózást a túlzott dízel részarányhoz. (Tudomásunk szerint mindkét esetben érdemben befolyásolta a mintavételt a technika meghibásodása -gázelemző elromlott-, illetve mára tény, hogy a kollégák jobban szeretik (könyebb) mérni és adminisztrálni a dízeleket, mint a benzinmotoros gépkocsikat.)  

 

 

 

  

 

  

 

Érdekes a vizsgált gépkocsik környezetvédelmi osztály besorolásának eloszlása. (A környezetvédelmi osztály a gépkocsi környezetszennyezési tulajdonságai szerint felállított minősítési rendszer. Első közelítésben a nagyobb szám kedvezőbb, kisebb szennyezésű gépkocsikat jelöl.)

A 2010-es átlag: 5,53; szemben a tavalyi 5,94-el, azaz romlott, amely tulajdonképpen megfelel az egyébként is lassú állomány megújulás sajnálatos módon tovább lassult ütemének (részben objektív okokból alig vásárolnak új gépkocsit).

 

 

   

 

 

  

A bal oldali ábra mutatja a két üzemmódban külön-külön értékelt "megfelelőséget" (A vizsgált gépkocsik hány százaléke felelt meg). Ebből kitűnik, hogy a mintában nagyobb darabszámban jelenlévő dízelmotoros gépkocsik állapota gyakorlatilag azonos a benzinmotoros gépkocsik átlagos állapotával . Megállapítható, hogy minden 10.dik gépkocsi nem felel meg a követelményeknek

 

 

Egy másik, eredményét tekintve érdekes szempont a városonkénti megfelelőség, amely az elmúlt évekhez hasonló, Budapesten a legrosszabbak az autók, míg Debrecenben, Győrben és Szegeden, már évek óta sokkal jobbak (?). Egyszer ez is megérdelme egy részletesebb vizsgálatot!  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A városonkénti, és üzemmódonként megfelelőség eloszlás árnyaltabban szemlélteti a korábban bemutatott helyzetet. (Az ábrán nem látható, de tény, hogy a gázos gépkocsiknál minden 3-dik autó nem felel meg!)

 

 

 

 

 

 

És végül az Akció végeredménye idősorosan, az elmúlt évek (összes) eredményeinek tükrében. Látható, hogy a  benzinmotoros gépkocsik állapota az elmúlt évekhez képest kicsit romlott, a dízelmotoros gépkocsik pedig tartják tavalyi "formájukat".

 

Befejezésül köszönet kell mondanunk az Akció minden résztvevőjének, a közreműködőknek a szorgalmas munkájukért, az érintett autósoknak a türelmükért.

Az eredmények alapján részletes értékelés készül, amelytől függően fejlesztik tovább a közlekedési környezetvédelmi munkát, ellenőrzést.