mod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_counter
mod_vvisit_counter jelenlegi látogatók:1

Akciók 2009 előtt

A Közúti Közlekedési Környezetvédelmi Akció-k célja a hazai gépkocsi állomány átlagos környezetvédelmi állapotának felmérése, illetve a figyelem felhívás a környezetszennyezés fontosságára, a gépkocsi előírásszerű műszaki állapotának biztosítására.

2009-ben különös jelentőséget ad az akciónak az a tény, hogy a Kormány a lakosság, az autósok terheinek csökkentésére a jelenlegi zöld-kártya rendszer műszaki vizsgába építését, azaz egy ablakos, a polgárok számára egyszerűbb rendszer kialakítását tűzte ki célul. Így ez az év tekinthető az utolsó önálló zöld-kártya rendszer bázis évének, amelyhez viszonyítva értékelhető majd az új rendszer környezeti hatása.  

Az akciók során évente 1500-3000 db, a forgalomból véletlenszerűen kiválasztott gépkocsi kipufogó gáz-összetételét mérik négy városban (Budapest, Debrecen, Győr, Szeged) az út mellett, és egy általános hatáérték alapján értékelik (MEGFELEL - NEM FELEL MEG) a gépkocsikat. Az általános hatáérték jellemzően lényegesen magasabb (lazább) a tipusra vonatkozó gyári értéknél, azaz az ekkor NEM FELEL MEG gépkocsik biztosan a gyárinál érdemben rosszabb állapotban vannak.  

Az ábrán a 13 év összefoglaló értékelése látható, benzin/dízel, illetve évenkénti bontásban. A bal oldali csoport a benzinesek, jobb oldali a dízelek átlagos MEGEFELEL szintjét (a leállított gépkocsik hány százeléka megfelelő) mutatja.

 

   

Az ábrából jól látható, hogy amíg a '90-es évek végén 10 benzines gépkocsiból mindössze hét, és tíz  dídel gépkocsiból öt felelt meg a követelményeknek, addig ma ez az arány tízeből kilenc. Azaz a zöld-kártya rendszer érdemi javulást ért el az elmúlt években.

Az NKH által mért eredmények igazolják, hogy minden ellenkező híresztelés ellenére, a hazai zöld-kártya rendszer eredményei jelentős mértékben javultak, mert kb 10 éve alatt 1/3-d 1/5-d részére csökkent a NEM MEGFELELŐ gépkocsik részaránya, a helyzet relatívan, önmagához mérve jó.

Persze vannak akik ma is találnak hibát a rendszerben (és biztosan van is), ezért érdemes a helyezetet nemzetközi összehasonlításban is megvizsgálni. Ebből a szempontból mértékadónak tekinthető például a német-országi helyzet (egy gazdagabb, fejlettebb motorizációjú, szintén uniós országról van szó.) Az összehasonlítást grafikusan mutatja a következő ábra.

 

 

Az ábra jól szemlélteti, hogy Magyarország relatív környezetvédelmi helyzete, Németországhoz viszonyítva nem rossz, sőt... Mindösszesen, mind két országban 10 gépkocsi közül 9 FELE MEG a követelményeknek. És ez tizedes pontossággal igaz a benzin-motoros gépkocsikra, és kis eltéréssel a dízelekre (e csoportban a Német helyzet, kis mértékben, de jobb). Azaz a zöld-kártya rendszer eredményei nemetközi összehasonlításban is megállják a helyüket, nincs szégyenkezni valónk (szegényebb, alacsonyabb fejlettségű ország), az eredmények abszolút értékben is jónak értékelhetők.

 

Néhány kép a korábbi évek akcióiról: